وسایل شیشه ای

 

 

 

 

وسایل شیشه ای خود به دو دسته مدرج و غیر مدرج طبقه بندی می شوند ، بدیهی است که از ظروف مدرج برای تعیین حجم استفاده می شود . 

 

 

در هنگام کار با ظروف مدرج توجه داشته باشید که با توجه با کشش سطحی آب ، سطح آن در یک استوانه نسبتاً باریک به صورت مقعر در می آید . به سطح فوق مینیسک گفته می شود . سئوالی که پیش می آید این است که در این صورت مبنای تنظیم و خواندن حجم صحیح کدام قسمت سطح مقعر فوق است ؟ در واقع گودترین قسمت مبنای خواندن قرار می گیرد . 

 

ضمناً توجه داشته باشید که هنگام خواندن حجم ، چشم باید تقریباً در سطح خط مینیسک قرار گیرد و چنانچه بالاتر یا پایین تر از سطح فوق قرار گید ، حجم خوانده شده به ترتیب بالاتر یا پایین تر از سطح فوق قرار گیرد حجم خوانده شده به ترتیب بالاتر یا پایین تر از حجم واقعی گزارش خواهد شد . گاه توصیه می شود که یک صفحه سیاه و سفید را پشت ظرف مدرج قرار دهند و سپس در حالی که چشم در سطح خط مینیسک قرار گرفته است ، حجم مورد نظر خوانده شود .

 

 

 

 

 

 

 

  الف : ظروف مدرج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پی پت : برای برداشت حجم های مختلف و نسبتاً کم از پی پت استفاده می شود . با انگشت شست و سه انگشت آخر پی پت را به صورت عمودی گرفته و به وسیله انگشت نشانه دهانه آنرا باز و بسته می کنند .

 

 

 

 

 

 

بورت

 

ساختمان بورت تفاوت چندانی با پی پت ندارد بعبارت دیگر بورت ، پی پتی است که در انتهای آن شیر وجود دارد و انتهای فوقانی آن ممکن است قدری گشادتر باشد و مایع را به عوض اینکه با دهان بالا وارد بورت می کنند .

 

 

استوانه مدرج ( مزور )

 

استوانه ای است پایه دار با حجم های مختلف که از آن می توان برای برداشت و انتقال حجم های بزرگتر استفاده کرد . علاوه بر استوانه مدرج ، لیوان مدرج نیز وجود دارد که بیشتر برای نقل و انتقال حجم تقریبی مایعات مورد استفاده قرار می گیرد و کمتر به عنوان ابزار حجم سنجی دقیق مورد استفاده واقع می شود .

 

 

بالن ژوژه

 

بالنی است با گردن بسیار باریک و دراز که بر روی قسمتی از آن خطی قرار دارد که حجم دقیق بالن را مشخص می کند . این ظرف عمدتاً در محلول سازی و به حجم رساندن محلول ها و نیز رقسق سازی آنها مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 

ب : ظروف غیر مدرج

 

ارلن از ارلنی که بیشتر بنام ارلن مایر خوانده می شود معمولاً برای مخلوط کردن و حتی نگهداری مایعات استفاده می شود . ارلن مایر ظرف مخروطی با گردن نسبتاً باریک در حجم های مختلف است

 

بالن ته گرد

 

 

 

 

در واقع یک نوع ارلن با ته گرد است و معمولاً برای تقطیر مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 

بشر

 

 

 ظرف شیشه ای استوانه ای دهان گشادی است که معمولاً به منظور مخلوط کردن و تهیه مواد لازم      برا ی آزمایش مورد استفاده قرار می گیرد . به علت دقت کم در اندازه گیری و نیز دهانه گشاد از آن به هیچ وجه برای حجم سنجی و یا نگهداری مواد استفاده نمی شود . لوله آزمایش
 لوله هایی در اندازه های مختلف هستند که ته آنها بسته و گرد است . جداسازی سرم و انجام آزمایش به طور معمول در آنها صورت می گیرد . وسایل غیر شیشه ای : شامل دستگاه ها و سایر لوازم مورد استفاده در آزمایشگاه می باشد. آشنایی با وسایل آزمایشگاه
بورت
ارلن مایر
آبفشان
بوته چینی
شیشه ساعت
قیف شیشه ای
قطره چگان
استوانه مدرج
اسپاتول
استرلیزاسیون
کلاس ‏N‏
کلاس ‏S‏
کلاس ‏B‏
اتوکلاو 3 دقیقه ای ، یک اصطلاح نادرست
بررسی اهمیت وکیوم در اتوکلاو
پمپ وکیوم؛ تضمین استریلیزاسیون مناسب
تدابیر لازم به منظور ایمن شدن پسماندهای زیستی
اتوکلاو کردن
سوزاندن
گندزدایی شیمیایی
تقسیم بندی پسماندهای زیستی و تدابیر لازم برای امحاء آنها
وسایل نوک تیز و برنده
پی پت ها
پسماندهای میکروبی
نمونه های خونی، مایعات دیگر بدن وکشت بافتهای انسانی
پسماندهای کشت بافت
پسماندهای بخش آناتومی و آسیب شناسی
شیشه های شکسته شده غیر عفونی
پسماندهای جامد عمومی
سطوح مختلف زیست ایمنی
شیوه صحیح نظافت، در صورت ریختن مواد خطرناک زیستی
شستشوی لباس آزمایشگاه

 

 

 

 

 

دانش آموزان عزیز شما با برخی از وسایل آزمایشگاه آشنا هستید . حالا ببینید آیا می توانید نام و كاربرد وسایل مشخص شده در تصویر زیر را بگویید ؟

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

مهدی راستی
ساعت18:55---4 دی 1391
خیلی علی بود

taha
ساعت21:16---5 مهر 1391
باسلام لطفا تمام وسایل ازمایشگاهی روی شکل اسم گذاری کنید وویک سی دی تمام ازمایشهای علوم تهیه کنید با تشکر

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: