پس از مدت ها كه آپ نكرده بودم تصميم گرفتم يه مطلب جالب علمي كه بصورت تجربه براي يكي از دوستان اتفاق افتاده را اينجا قرار بدم...

اين تجربه را دوست خوبمون "رهگذر" در وبلاگش قرار داده بودند و از من دليل علميشو خواسته بودند كه در اينجا هم تجربه ايشون و هم دليل علميشو قرار دادم. اميدوارم مفيد واقع شود... :

دیروز رفتم تو آشپز خونه دیدم جعبه شیرینی رو اوپنه. بدون اینکه نگاهی به داخلش بکنم گذاشتمش تو یخچال که شیرینی ها بیات نشه.
حالا نگو چند فروند مورچه بخت برگشته  برای ناخونک زدن رفته بودن داخل جعبه شیرینی!!!
بعد از ظهر شیرینی هارو بیرون آوردم تا با چای بخوریم
درشو که باز کردم دیدم کلی مورچه توش مرده.راستش یکم ناراحت شدم اخه من معمولا موچه هارو نمیکشم خیلی هم مرگ بدیه که ادم از سرما بمیره  (منظور از ادم همان مورچه است)
بماند ... ظرف شیرینی هارو همونجا گذاشتم رو اوپن و کلا بیخیال شیرینی شدم.
یه مدت بعد از کنار آشپز خونه رد میشدم اتفاقی چشمم افتاد به ظرف شیرینی ها
باورتون نمیشه همه اون مورجه ها زنده شده بودن و داشتن راه میرفتن
من که تاحالا همچین پدیده ای ندیده بودم آخه اون اول که دیدمشون همشون واقعا مرده بودن
چپه شده بودن و اصلا تکون نمیخوردن

 تصوير.

تصمیم گرفتیم دوباره امتحان کنم و اگر به نتیجه مشابه رسیدم این تجربه رو ثبت کنم
ظرف شیرینی رو همونطوری گذاشتم تو یخچال و چند ساعت بعد درش آوردم
دوباره موچه ها همونطوری مرده بودن و تا زنده شدنشون نشستم بالا سرشونو تماشا کردم
همشون غیر از یکی دوتا دوباره روپاهاشون برگشتن و راه رفتن
به نظر من که خیلی عجیب بود
توی اینترنت راجبش سرچ کردم چیزی دستگيرم نشد
من که تاحالا نمیدونستم اینجورین مورچه ها شما چی؟

واما دليل علمي....

سرما روي بسياري از حشرات تاثير چنداني نداره.و روي بعضي ديگه ميتونه باعث مرگشون بشه
حشراتي مثل ملخ و پشه و... در برابر سرما مقاوم نيستند و مي ميرند ولي حشراتي كه به اصطلاح به خواب زمستاني ميرن ميتونند در برابر سرما طاقت بيارند.
حشراتي كه به خواب زمستاني مي‌روند به طور كامل غيرفعال شده و كاهش سوخت وساز بدن در اين موجودات به آونا اين امكان را مي‌ده تا بتونند در سرماي زمستان از ذخيره چربي بدنشون براي زنده موندن استفاده كنن
بسياري از حشراتي كه به خواب زمستاني ميرن، حتي در دماي كمتر از نقطه انجماد نيز مي‌تونند زنده بمونند. علتش هم اينه:

درهنگام خواب زمستاني(يا كلا هر سرمايي مثل همين يخچال!)، حشرات انواع مختلفي الكل در بدنشون توليد مي‌كنن. اين الكل، نقطه انجماد مايعاتي كه در بدنشون وجود داره را به شدت كاهش مي‌ده. (تو علوم تجربي اول راهنمايي اومده كه ناخالصي نقطه انجماد را كاهش ميده و با عث ميشه مايع ديرتر منجمد بشه. مثل ضد يخ توي آب رادياتور اتومبيل!)
اين ضديخ طبيعي به بسياري از حشرات كمك مي‌كنه تا در سرماي زمستان زنده بمونن و باشروع  فصل بهار ، دوباره شروع به فعاليت كنند.

تصوير 2

حالا وقتي شما جعبه شيريني مورچه دار! را گذاشتي تو يخچال، دماي محيط نزديك صفره...واسه همين بدنشون شروع به توليد همون الكل ميكنه تا از يخ زدن مايع درون بدنشون جلوگيري كنه و فعاليت بدنشون هم شروع به كم شدن ميكنه. تا اينكه مي خوابن!(منظور اينه كه بدنشون فعاليتي نداره و به عبارتي بيهوش ميشن)
وقتي دوباره دردماي اتاق ميان به هوش ميان.!
اميدوارم تونسته باشم به خوبي توضيح بدم
موفق باشيد]


نظرات شما عزیزان:

mohammad
ساعت20:54---22 دی 1391
خیلی خوب بود ازاین مطلب خیلی لذت بردم تا حالا چنین چیزی را نشنیده بودم دمتون گرم.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: